tirsdag, juli 19

Marsvinsnakk

Track: City and Colour – Save Your Scissors

En stund siden jeg har skrevet litt om marsvina mine. Føles hvertfall sånn.
Hostingen til Selma ble en stund verre og jeg oppsøkte veterinær. Hun kunne ikke gjøre så mye siden marsvin kan reagere på veldig mye, stress, miljø, mat, parasitter o.l. Kunne være høyet hun reagerte på, eller sagflisa, nesemidd eller astma. For to uker siden fikk begge svina sprøyte med middel mot nesemidd. Ikke noe som er lett å se siden marsvin er små. Stor sprøyte men liten dose, hehe. Fikk også vite at huden til et marsvin er litt vanskelig å stikke på fordi den er litt seig. Svina likte det ikke!
Selma fikk tak i fingeren og bet meg når hun ble stukket andre gangen.

I dag var jeg hos veterinæren for en ny dose mot nesemidd. Patty fikk en sprøyte mens Selma fikk mot nesemidd og kortison mot en eventuell astma, for å se om hun slutter. Har forhørt meg med mamma så skal få en del gamle håndduker. Vil forsøke å ha det som underlag en stund i tillegg for å se om det bedrer seg. Har forsøkt det før men to håndduker er ikke mye å skifte med fordi det stinker etter to dager. De pisser og driter omtrent for hvert skritt de går. Svin! Måtte hatt minst 6 håndduker for at det kunne funket med tanke på utskifting. Og selvsagt en del vaskepulver siden man må vaske det i vaskemaskinen. Vil at alt skal gå bra med svina mine. Siden de spiser godt, allmenntilstanden er super og ingenting annet virker galt så er begge egentlig friske, skulle ta det med ro sa veterinæren.


Videoen er av svina, utendørs. Tester ut videofunksjonen på mobilen min. Beklager litt fomling. :P

Etter veterinærbesøket tok jeg svina ut av reiseburet og satt oss på gresset. Passet på de slik at de ikke skulle løpe avgårde. Et lite øyeblikk fikk Patty et snev av galskap i seg og forsøkte å løpe fort... er heldigvis rask og fulgte med så hun ble inndratt på to sekunder. Selma måtte forsøke hun også men da jeg fikk tak i henne bet hun meg igjen. Tennene hennes er forresten fine! Hvite, sterke og forholdsvis skarpe. Sterkt bitt også. Sånn bare for å ha nevnt det liksom.
Klippet klør her om dagen og har rotet bort børsten jeg bruker på de. Finner den vel ett sted i rotet mitt. Bruker å legge ting på "lure" plasser, for å huske hvor jeg legger det. Funker vel 5 av 10 forsøk. Sikkert flere som kjenner seg igjen i det, hehe.  Neste gang jeg har fri fra jobb (har det litt hektisk for tiden) skal jeg bade svina også. Ikke at de lukter så ille men er jo greit at de også er litt rene. En stund siden sist nemlig. :) 

1 kommentar:

  1. Lure plasser er sjelden lure....hehe ;) Ja søte sauer ;) Og Færøyene var nyyyyyyydelig!

    SvarSlett

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D