fredag, desember 16

Bakedag

Track: Brett Dennen – Ain't No Reason

I dag har jeg bakt to brød, krydderkake-muffins og laget vaniljesukker.  Jeg spiser ikke rent sukker mer, annet enn det lille som er tilsatt i maten jeg spiser, noe jeg passer på slik at det ikke blir så mye av. Vanlig vaniljesukker inneholder masse sukker og derfor kan jeg ikke bruke det i lavkarbo-bakst.

Vaniljesukrin
1 stk vaniljestang
Sukrin

Jeg hadde vaniljestangen i en liten stavmixer-beholder (genialt til slike ting!), og litt sukrin. Kjørte på til stangen var i mange små biter og hadde blandet seg godt med sukrinen. 
Satt det over i et rent syltetøyglass. Siden jeg aldri har laget dette før blir det interessant å se hvordan sukrinen tar til seg vaniljesmaken. Noen lar hjemmelaget vaniljesukker "modnes" en stund før det tas i bruk. Jeg håper dette funker. I´ll keep you updated. :) 

Har også, som nevnt, bakt brød. Oppskriften fant jeg på en blogg og brødet smaker greit samtidig som det ikke er så mange karbohydrater pr. 100 gram. 4 gram karbohydrater pr. 100 gram er faktisk mye bedre enn lavkarbo-brødmiksen man får kjøpt på butikkene idag (møllerens), der det er 12 karbohydrater pr. 100 gram. Jeg er på et ganske stramt kjør så da er det viktig å passe på. Kunne jo selvsagt latt være å spise brød men Norge er liksom blitt brødnasjonen over alle og det er deilig å kunne ha pålegget sitt på noe godt. :)

Når man snakker om brød... jeg kom over denne gamle artikkelen idag takket være ei god venninne av meg. Siterer avsnittet som omhandlet brød i butikker:
Brødet bakes av kornslag som i utgangspunktet har mistet mye av sitt mineral- og vitamininnhold. I de moderne møllenes stålvalser forsvinner ytterligere 50 prosent av næringsinnholdet, før deigen pumpes full av vann, luft og opptil 16 kjemikalier for å skape illusjon av ferskhet i lang tid. Det duftende, varme, «butikkbakte» brødet kan være opptil ett år gammelt. I frossen tilstand fra industribakeren, lynhurtig enzymhevet med Novanyl, har det en holdbarhet på 365 dager. For å gjøre en vond historie kort: Brødet er ødelagt. Årtusenlange bakertradisjoner er lagt i ruiner på én generasjon.
Føler derfor ikke, uansett om butikkene sier "nybakt", å spise et gammelt brød. Det tar ikke så lang tid å lage sitt eget brød. Man vet i alle fall hva som er i brødet man spiser.
Tror kroppen min har det bedre med å spise mest mulig ren mat, hvertfall på de områdene det er overkommelig. Selv om artikkelen er noen år gammel tviler jeg på at ting har forandret seg siden. Tror derfor at den er like gjeldene idag som den var da.

Bakte også muffins. Egentlig en krydderkakeoppskrift men det sto at man kunne ta det i muffinsformer. For enkelthetens skyld gjorde jeg det. I oppskriften ble det brukt splenda men fordi jeg ikke orket å kjøpe mer splenda brukte jeg sukrin. Noen syns sukrin har en "kald" smak men det er noe jeg ikke har opplevd enda, og vi er jo alle ulike. Søtningstoffer virker nok annerledes på folk. For å gi et eksempel: Sjokoladen fra Chocolite (bestilt fra iHerb) hadde en rar ettersmak, syntes jeg. Venninnen min smakte på det og hun syntes det var knallgodt, uten en rar ettersmak. Står det oppført i dl bytter man splenda ut med sukrin i dl, men hadde det vært oppført i gram måtte man begynt å regne på det siden splenda er mye søtere i smaken enn sukrin. Om jeg har hørt det riktig, vel og merke. Hvordan man gjør det kan man google seg frem til. :)
Ja, og jeg brukte stavmikserens supre beholder til å knuse mandlene. Burde nok ha knust det enda mer slik at det ble ordentlig "melete" men det ble bra resultat likevel og muffinsene smakte godt.

3 kommentarer:

  1. Så flink du er!

    Ønsker deg en fabelaktig uke, jeg håper du får tid til å kose og nyte. Jeg skal bare jobbe til og med onsdag og da er det friii! JUBI!

    Vi blogges, kjære!
    Klem

    SvarSlett

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D