onsdag, oktober 27

En positiv dag

Track: Kings Of Convenience – 24-25

Nå er det bare noen uker til jeg er i Murmansk. Har begynt å glede meg nå. Det blir ikke så koselig å være borte fra Patty og Selma i en uke, og kjøre bil oppover og nedover til Kirkenes. Biltur hele veien til Russland med andre ord. I Kirkenes blir vi hentet med minibuss eller noe liknende. Var ille nok å kjøre én vei. Som plaster på såret får vi et ordentlig hotellrom natt til mandag. Vi reiser altså med bil fra Tromsø på søndagen, og med minibuss fra Kirkenes på mandagsmorgen. Sist gang jeg var på hotell i Kirkenes var det et skikkelig stort badekar på hotellrommet. Alle i mitt reisefølge utnyttet dette, fikk jeg vite da vi sto opp og var på tur hjemover. Håper litt på at det er badekar på dette hotellrommet også, for jeg elsker badekar. Har bare en liten, trang dusj inne på mitt bad.

Fikk forresten tommel opp for fremlegget mitt idag i helse og ernæring-faget. Burde hatt med hvilken frukt, bær og grønnsaker som inneholder vitamin C, hvor det er mest oppsamling av det i kroppen og poengtere at vitamin C er et vannløselig vitamin. Visste dere at røyking påvirker opptaket av vitamin C? Røyking øker nemlig omsetningen av C-vitamin og har ca. 50% lavere innhold av vitamin C i blodet enn de som ikke røyker. Flere sigaretter betyr lavere C-vitaminstatus. Ved et lite inntak av vitamin C opptar kroppen opp mot hele mengden, eller ca. 90%. Ved et høyt inntak minsker opptaket. Høres sært ut, men slik er det bare. Lureste er å få i seg nok vitaminer jevnlig, og dette får man via et variert kosthold. Dessuten, ved å kjøre på med masse C-vitaminer får du en oppsamling som ikke er så lurt, og man kan få nyrestein etter en stund.

Kjøpte et lite smykkesett idag. Fikk lyst til å gi noe kreativt og håndlaget i julegaver i år. Perlene har jeg kjøpt for lenge siden, endelig kom de til ordentlig nytte. Hjertet kjøpte jeg også idag. Bruke skikkelig lang tid på å finne ut hvordan jeg gjorde det med låsen, og det ble ikke så veldig pent. Man lærer så lenge man lever og prøver. Var heller ikke lett å finne ut hvordan jeg skulle få hjertet pent hengt på plass. Brukte forresten en gammel gitarstreng som kjede. Er rimelig fornøyd til at dette var første "ordentlige" smykke. Når jeg har øvd meg litt mer skal jeg gi noen i gaver. Gleder meg til å bli flink.

1 kommentar:

  1. Dette hørtes kjempespennende ut! For meg er dette et eventyr :)

    SvarSlett

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D