tirsdag, februar 22

Veterinæren

Track: Eva & The Heartmaker – Not Alone

I dag dro jeg med Patty og Selma til veterinæren. En av marsvinene lagde en ekkel hostelyd, men fant ikke ut hvem det var. Ringte nemlig på mandagen til et veterinærsenter og spurte om det var alvorlige greier, og de ba meg komme så snart som mulig. Viste seg å være Patty som hostet. Lungene var fine og ellers frisk og rask, men den hosten kunne fort bli verre om det ikke ble behandlet. Fikk resept på antibiotika, så nå blir det en kur i 8-10 dager. Masse tilskudd på c-vitamin, masse fiber i maten, ikke så mye frukt og grønt så lenge kuren pågår og masse kos. Skal klare dette. Patty liker ikke antibiotika. Det smaker visst banan og vanilje av den, og hun blir sur når jeg tvinger i henne antibiotika med sprøyta. To ganger om dagen. Kan bli spennende.

Begge marsvinene mine har gått ned 100 gram. Sist jeg veide de var før jul, og da veide de nesten godt over 900 gram. Håper de ikke går mer ned i vekt, men at det bare er et bra valg av pellets. Maten jeg hadde i begynnelsen da jeg fikk de gjorde at de ble tykke veldig fort. De spiser jo masse og har det bra og ingenting tyder på at de er syke... utenom den hostingen da til Patty. Nå blir hun frisk, det satser jeg masse på. Håper heller ikke at de blir syke nå etter veterinærbesøket, for jeg har ikke transportbur til de, så de ble fraktet i en pappeske fôret med et stort håndkle. Det var vind og kaldt ute, og jeg brukte lang tid fra jeg forlot huset til jeg kom tilbake igjen pga busser. Måtte vente lenge på bussene fordi de ikke korresponderte bra. Det virket ut som de hadde det varmt og koselig i esken da. Neste lønning går med på å kjøpe transportbur og mer mat til marsvinene. Man vet aldri når man trenger et transportbur. Ble helt utslitt av å gå rundt med den pappesken kjempelenge, så når mamma kom på besøk så fikk jeg henne til å kjøre meg på butikken som ligger noen steinkast unna.

Har en teori om at jeg er psykisk stresset for tiden. Ei venninne av meg er sykepleier og jobber med "gale" mennesker så hun vet en del om dette. Har fortalt henne om hvordan kroppen oppfører seg for tiden og hvordan ting står til psykisk, og så nevnte hun psykisk stress. Har aldri opplevd kroppen på denne måten før. Kaster opp, veldig ofte kvalm, kjempesliten veldig fort, trøtt hele tiden. Eller, de to siste tingene har jeg hatt en lang runde med sist høst, det nye er de to første elementene. Nå som jeg har brukt penger på veterinær har jeg ikke råd til å dra til legen. Koster ikke så mye, men må se det an. Alle penger er viktige, men prioriterer heller at marsvinene skal være friske enn at jeg skal være frisk.

1 kommentar:

  1. De blir viktige for oss dei dyrene ja :o)

    Så du har ein sånn kopp du og ja?
    De e harlige, og kan jo brukes te aent enn kaffi :o)

    Flott bilde av deg lenger nede her!

    SvarSlett

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D