lørdag, juli 11

Rar start på dagen...

Som dere sikkert har fått med dere, passer jeg katt, og som alle katteiere vet, så liker katter å dra med seg troféer etter en jakt.
Jeg hadde sluppet ut Nusse (katten) tidligere på morgenen, og jeg sov et par timer etter det. Jeg "glemte" å sette på alarmen, slik at jeg kunne sove lenge. Nusse hadde nemlig sneket seg i sengen og sovet ved siden av meg, og vekket meg ved å kreve kos. Derfor ville jeg sove ekstra lenge, som betaling. Da jeg hadde våknet, og var på tur inn i stua, tenkte jeg at jeg må jo slippe inn lille pusen, så kunne jeg kle på meg ordentlige klær etterpå (sov i nattkjole). Nusse kom mot døren, snudde, og hentet en liten fugl. Hun løp inn med den og var på tur til kjøkkenet da fuglen sprellet litt og hun åpnet munnen.

Jeg ble skremt over hva hun hadde dratt inn, og lille fuglen klarte ikke å flakse særlig langt, og lå ved vedovnen. Katta trengte et lite øyeblikk på å tenke, og det gjorde jeg også. "Hva i all verden skal jeg gjøre med den fuglen?! Kan jo ikke la katta leke med den!"
Så jeg tok fatt i noen gummihansker på kjøkkenet (var redd for bakterier og lus), og grep fuglen før Nusse fikk sukk for seg og prøvde å finne ut hva jeg skulle gjøre.
Jeg gikk ut og hentet en blomsterpotte (fremdeles i nattkjolen!), og satt fuglen oppi der. På denne måten kunne ikke fuglen bruke vingene sine og få fart slik at den fløy rundt i huset.

Jeg kledde deretter på meg ordentlige klær, og ringte mamma. Hun sa jeg skulle sette den ute, for enten ville den samle krefter til å fly, eller så ville den dø eller bli tatt av noen andre. Naturen er en grufull greie. Jeg gjorde som mamma sa, og satt den ute under noen trær, på et gammelt hundehus. Fuglen virket sterkere i beina, og den så uskadd ut. Kun stress og sjokk som hemmet fuglen. En time etterpå var fuglen borte, og jeg tror den fløy avgårde. Håper jeg. Evt så har nabokatten fått seg en munnfull.

Jeg tok ikke bilde av hendelsen, jeg tenkte på det, men hvem i all verden vil se en fugl i sjokk?
Så jeg gir dere et bilde av en vanlig fugl, funnet på nettet. Tror det var en spurv, for det lignet. Dette er altså et bilde av en spurv.



Nusse ble ikke så veldig glad da jeg tok fuglen fra henne, men da hun ikke fikk gå ut, la hun seg på en stol. Nå er hun ute, og jeg håper hun ikke tar flere fugler inn. Eller mus...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D