tirsdag, januar 28

Bursdagsfeiring og temaet ulikheter

Track: Susanna – Death Hanging

Det er mange ting som foregår for tiden. Jeg er utslitt. Lang historie kort så hadde jeg ikke lyst til å feire bursdagen min igår pga alt som skjer. Både venner og til og med broren min ville jeg skulle feire. Life goes on, som bror bruker å si. Han kunne uansett ikke komme fordi han bor i Stavanger og jeg helt her så da går det bare ikke. Ei venninne stilte sin leilighet til disposisjon for bursdagsfeiring og to venninner til kom. Ett svært lite men koselig bursdag. Fikk to kule armbånd, ett hjemmestrikka luftig skjerf, ett skjerf med sommerfugler på og ett sminkespeil. Sistnevnte gikk rett i sminkepungen min som jeg fikk til jul. De digget cupcakesene som jeg hadde bakt og ble kvitt alle sammen. Sitron cupcake med marengstopping. Før jeg pyntet med toppingen smurte jeg på en sitronlake. Ble litt mindre sitronsmak enn jeg hadde ønsket men gjestene likte det svært godt.

Vi pratet om mye ulike ting og kom innom temaet ulikheter. Venninnen som vi feiret hos har gått gjennom en slankeoperasjon. Hun ser fantastisk ut i dag, selv om jeg syns hun alltid har vært fantastisk. Kom over innlegget til chicmabell via dagbladets nettside. Heter liker du meg bedre nå enn før? Hun har også gjennomgått en slankeoperasjon og som overvektig opplevde hun, på samme måte som venninnen min å bli diskriminert. Det opplever jeg også. Straks du er slank blir du sett på som den du er. Er du overvektig er du lat og dum. Jeg er fullt klar over at det er helsefarlig å være overvektig og det er ikke alt man faktisk kan gjøre. Vekt setter begrensninger for livet. Det betyr likevel ikke at jeg er mindre verdt som menneske. Det kommer til å bli mer mobbing og diskriminering mot overvektige mennesker, for det blir faktisk bare flere for hvert år som går. Årsakene til overvekt er mange men det er ikke sant at alle bare sitter i sofaen og stapper i seg feit mat hver eneste dag. Det finnes like mange unike historier og grunner som det finnes undervektige og overvektige mennsker. Slik samfunnet er bygget på i dag skal man aller helst kun tenke på seg selv og
det gjør ikke rom for mye medmenneskelighet. Da er det bedre å se ned på folk som er annerledes enn seg selv.

Uansett størrelse så teller klær og sminke. Mine to andre venninner som var der er ikke særlig interessert i sminke. Ene sminker seg ikke til vanlig. Hun andre som bruker å sminke seg litt sa at hun føler seg så annerledes uten sminke. Hun kunne stå på badet og sminke seg lett (mascara, pudder/foundation) og faktisk føle seg fin. Da hun så andre f.eks på bussen, alle disse jentene med sminke følte hun seg rar. Fordi hun ser naturlig ut og alle andre har ett fjes fullt med sminke. Må innrømme det selv, føler meg stygg uten sminke. Naturlig er ikke godt nok mer.
Det er jo ikke noe nytt at media og motene styrer ens selvbilde om man ikke er tøff nok.
Det skal så utrolig lite til for å bli sett ned på, om det er klær, sminke, hår, vekt eller økonomi. Bare man ser litt annerledes ut er man mindre verdt.

Det var veldig fint å få feire bursdagen min ett sted jeg var ønsket. Ett sted som jeg føler meg trygg og ett sted alle liker meg for den jeg er. Det er viktig å ha slike venner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D