fredag, februar 9

Når et kjæledyr dør...

Buster:-)

Track: Thomas Dybdahl med U.
På onsdagskvelden døde mitt marsvin. Han var blitt ganske gammel, så jeg klandrer han ikke for at han forlot meg. Det er bare så trist når et dyr man har vært glad i og brukt tid på plutselig dør. Alle levende vesener dør etter hvert. Slik er realiteten.
Buster het han. Tror jeg ha han det navnet fordi han var litt bustete på hodet. Dessuten så ville jeg ikke kalle han for Kurt-Kåre eller noe slikt. Jeg har hatt siden min konfirmasjon. Helt til nå. Det er lenge det.
Et marsvin lever som regel litt lengere enn hamster eller rotte. Kaniner kan bli enda eldre. Tror jeg har hatt han i sånn 4-5 år. Har egentlig ikke holdt noen telling. Så ikke vitsen.
Han døde nok av alderdom og sykdom. Han var litt syk før jul. Da trodde jeg han skulle dø. Men han ble frisk, utrolig nok. Så på onsdagen ble han syk igjen. Og det var egentlig det.
Buster var kul han. Synes jeg. Søt og morsom. Han likte å bite på ting. Vi hadde buret hans stående i gangen oppfor Laika sitt bur (hunden for de som ikke vet det). Når de andre i familien satt klær som votter og gensere opp på buret så følte nok Buster det var leketid. Han spiste og gnegde på klærne. Mamma og de andre ble selvsagt sinte. En gang så lagde Buster hull i pappas genser. Nå var det jo pappas skyld som satt sin nye genser på Busters bur. Heldigvis så glemte de det etterhvert.
Laika var faktisk litt redd for Buster. Selv om Laika hadde vært i familien litt lengere. Tror hun er en liten pyse. Men de gikk sånn passe i hop. Av og til så satt jeg Buster sammen med Laika. Hun ble litt bekymret for at gnageren skulle gjøre henne noe, men hun taklet det. Hun prøvde liketil å være grei med han. Da sleiket hun han på hodet. Buster friket nok ut hver eneste gang. Hvordan ville du taklet å fått en gigantisk tunge som sleiket deg på hodet? Kanskje Laika bare smakte på lunsjen sin. Det sa mamma flere ganger. Når jeg hadde Buster i byen, så savnet de hverandre. Faktisk. Så nå tror jeg Laika er lei seg for at Buster er borte. Skal spørre henne når jeg drar hjem.
Har mange morsomme historier om Buster. Også om Buster og Laika. De var så søte sammen. Dobbel dose søthet?! Hehe...
I sommer så kom Ørjan og Connie på besøk. Da var Buster også der. Da fant Ørjan ut at han skulle filme mitt marsvin. Tror de syntes det var fasinerende eller noe. Han blogget i alle fall om Buster. Her er en link dit: http://hoyd.net/?p=164
Da har dere fått vite om livet til mitt marsvin. Jeg kommer nok ikke til å skaffe meg en gnager med det første. Hund eller katt er nok det neste dyret jeg satser på. Om noen år.
Det er trist når dyret du har brukt tid på dør. Man tenker nok ikke på at dyret en gang skal dø. Men man skal ikke ta det så tungt. Om man fokuserer på tiden man har hatt sammen istedenfor å fokusere på hvor lenge et dyr lever så er nok hele greia litt enklere å takle. Buster ligger nok i marsvinhimmelen og spiser frisk frukt og grønnsaker og sjekker opp andre marsvindamer. Tanken er morsom nok. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D