lørdag, april 13

Ungarn

Track: Cold Mailman – Mountaineer's Foot

Det var deilig å komme hjem etter nesten en uke på reise. Til sin egen seng, uten skumle insekter og rare lyder fra de andre hotellrommene. Tynne vegger er ikke noe morsomt når man våkner av den minste lyd. Reisen tilbake til Norge gikk bare fint og jeg var glad jeg hadde en reisepute med meg. De andre kollegaene mine ville også ha en slik pute. Tror de var litt sjalu. Hun ene var veldig snar med å ville "holde" puten min når jeg styrte med noe annet. Såklart deler jeg litt.
Reisen tilbake startet kl 09.00 på tirsdagen i en trang, liten buss hvor vi brukte to timer til Budapest. Brukte tiden på å prate med en koselig dame fra Tyskland. Noen timer på flyplassen og så noen timer på flyet til Gardermoen. Halv ett natt til onsdag var jeg i min egen leilighet.
Vi var litt trette på jobb alle reisende kvinner.

Mandag var vi på skolen som er med i prosjektet. Var jo derfor vi reiste, for å besøke alle skolene som er med og se hvordan det ser ut og prate om temaer i prosjektet. Var fint å se en ungarsk skole. Skulle ønske vi kunne brukt mer tid på skolen. Utrolig spennende å se skolesystem i andre land og lære om alle likehetene og forskjellene. Har vært i Murmansk på skoler der og sett og da brukte vi masse tid på det. Det savnet jeg i Ungarn. Programmet var fullsatt for dagen men vi fikk krøket oss til litt ekstra tid på skolen. Hadde vært interessant å sett hvordan de underviser barna. Selv om vi ikke ville forstått språket så er jo kroppspråket og hvordan elevene tar beskjedene noe å lære av. Uansett hvordan land du kommer til er barn like. Ungdommene ser like ut og oppfører seg som ungdommer i Norge. Alle landene skulle ha en lek eller en aktivitet i en fjerdeklasse. Noen spilte ordbingo på engelsk, noen hadde en lek, noen forsøkte å lære de rugby mens jeg foreslo for de norske at vi tok Fader Jakob på norsk! Melodien er jo den samme uansett land. Barna sang den en gang på ungarsk før vi tok det på norsk. De lærte utrolig fort og lærerne fra de andre landene måtte pent være med. Delte klassen (og de voksne) i to grupper først og hadde en to-stemmig kanon. Det gikk så bra at vi prøvde tre-stemmig kanon. Det hørtes utrolig fint ut. Så var tiden ute og neste land hadde sin aktivitet. Artig å være dirigent for et så flott kor i et annet land. Alle så til å ha likt aktiviteten jeg foreslo og fikk mye skryt av mine kollegaer.

En super opplevelse og ble kjent med mange fine mennesker på turen og gleder meg til å treffe de igjen når de kommer til Norge for å se skolen. Det blir det siste treffet i dette prosjektet men det ryktes om at det er søkt om et nytt prosjekt med de samme skolene så jeg krysser fingrene for at det går i boks. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar:)

Spørsmål du måtte stille eller respons på din kommentar besvares her på min blogg under det innlegget du kommenterer. Bare sånn at du vet det:) Velkommen tilbake! :D